بفروشم يا نه؟

پنج نکته که قبل از انتقال استارتآپتان باید به آن توجه کنید

تصور کنيد ايده اوليه‌اي در ذهن داشته و آن را در قالب يک استارت‌آپ موفق طراحي کرده و به سود نسبي هم دست پيدا کرده‌ايد. حالا احساس مي‌کنيد وقتش رسيده است که مالکيت استارت‌آپتان را به شخص يا شرکت ديگري واگذار کنيد و دنبال پروژه جديدي برويد. قطعا سودآوري اين پروژه براي شما که روي آن وقت و انرژي گذاشته‌ايد کاملا واضح است اما چطور بايد به ديگران پيشنهاد بدهيد تا براي خريد اين استارت‌آپ قانع شوند؟

دست روي نقاط قوت کارتان بگذاريد

تصور کنيد که خودتان خريدار هستيد و قصد داريد استارت‌آپ کس ديگري را بخريد. خب، در اين صورت به چه نکاتي دقت مي‌کنيد؟ قطعا سوددهي کوتاه‌مدت و بلندمدت اين استارت‌آپ، ميزان ريسکي که براي شما و سرمايه‌تان خواهد داشت، سرعت رشد و درآمد آن و... جزو فاکتورهاي اصلي هستند که مي‌توانند روي تصميم‌گيري شما اثر داشته باشند. پس خريدار استارت‌آپ شما هم قطعا دنبال همين معيارها مي‌گردد و مي‌خواهد با کمترين خطر بيشترين سود را به دست بياورد. پس به جاي اين‌که طرحي کلي از آنچه در اين مدت به دست آورده‌ايد به او نشان بدهيد، دنبال روشي براي پررنگ کردن نقاط قوت کارتان باشيد و روي آن‌ها دست بگذاريد. البته اين معنايش اين نيست که نقاط منفي کار را پنهان کنيد بلکه بايد جوري روي مزاياي استارت‌آپتان مانور بدهيد که خريدار بداند حتي در قبال کمي ريسک مي‌تواند به سود برسد.


از قابل انتقال بودن استارت‌آپتان مطمئن شويد

کسي که مي‌خواهد استارت‌آپ شما را خريداري کند، مي‌خواهد مطمئن شود کسب و کاري را که شما راه انداخته‌ايد بدون وجود شخص خودتان نيز همچنان ارزشمند است و مي‌تواند بر اساس الگوي اوليه جلو برود و او را به سود برساند. پس قبل از اين‌که هرگونه پيشنهادي براي فروش ارائه دهيد، ببينيد آيا استارت‌آپ شما چنين ويژگي را دارد و اصلا قابل انتقال هست يا نه. سپس سعي کنيد الگويي از روند رشد استارت‌آپ خود را در کوتاه‌مدت و ميان‌مدت تهيه و به خريداران ارائه کنيد. همچنين فهرستي از آنچه را فکر مي‌کنيد در آينده براي رشد اين استارت‌آپ لازم است براي ارائه به خريداران آماده داشته باشيد.


همه چيز را از قبل حاضر کنيد

قصد فروش استارت‌آپتان را داريد ولي هنوز هيچ برنامه‌ريزي در اين زمينه انجام نداده‌ايد و الگوي خاصي در ذهن نداريد. در اين صورت بسيار بعيد است بتوانيد خريداري پيدا کنيد که حاضر باشد کسب و کار شما را بخرد. پس حتما قبل از ارائه پيشنهاد فروش هم اطلاعات خود را در مورد کسب و کارتان بالا ببريد و هم همه اطلاعات در مورد استارت‌آپتان را يکجا تهيه کنيد تا بتوانيد مذاکرات خريد و فروش را پيش ببريد.


به خريدار نشان دهيد که کسب و کار شما چطور رشد مي‌کند

اين‌که کسب و کار يا استارت‌آپي در حال حاضر چقدر درآمد دارد، عامل مهمي براي تصميم‌گيري در زمينه خريد يک استارت‌آپ است. اما مطمئن باشيد که پيشنهاددهنده فعلي مي‌خواهد، علاوه بر درآمدي که در حال حاضر کسب و کار شما برايتان دارد، از رشد صعودي اين درآمد در آينده نيز مطمئن شود و سپس چک بکشد و اقدام به خريد کند. پس حتما از ايده‌هايي در زمينه چگونگي رشد صعودي روشي که شما براي درآمدزايي به او پيشنهاد مي‌کنيد، استقبال مي‌کند. اين مساله مي‌تواند او را از پرسود بودن اين معامله مطمئن کند. وقتي شما به خريدارتان طرحي ارائه مي‌دهيد که به او نشان مي‌دهد اين پروژه چطور در آينده رشد مي‌کند يا اصلا چقدر جا براي رشد دارد، او جدي‌تر به طرح شما مي‌نگرد و اهميتش را درک مي‌کند.

صبر داشته باشيد!

شايد استارت‌آپ شما به سرعت شکل گرفته و در مدت زمان کوتاهي به سود رسيده باشد ولي معنايش اين نيست که خريدار اين استارت‌آپ هم قرار است فورا تصميم بگيرد. پس اگر مي‌خواهيد کسب و کار شخصي خود را بفروشيد، به‌خصوص اگر قرار است طرف معامله شما يک شرکت بزرگ باشد، بايد در اين زمينه صبور باشيد تا چرخ‌دنده‌هاي تصميم‌گيري در آن شرکت به آرامي بچرخد و کارها روي غلتک بيفتد. در اين مدت کسب و کارتان را رها نکنيد بلکه همچنان دنبال جذب سرمايه باشيد و سرعت رسيدن استارت‌آپتان به سودهي را ارتقا دهيد. 

منبع:مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZYUa